Het hebben van een nieuwe woning is zeer leuk, maar er moet wel nog verhuisd worden. Om jou te helpen om de verhuizing succesvol af te ronden, geven wij een aantal tips. Heb je namelijk gedacht over hoe je alles gaat inpakken? Weet je of er nog geklust moet worden? Heb je een adreswijziging doorgegeven? Heb je al contracten geregeld voor gas, water, licht en internet.
Verhuizen hoeft niet stressvol te zijn. Het licht voornamelijk aan jezelf en wanneer je begint. Begin je op tijd kun je rustig aan alles regelen. Doe je alles op het laatst, dan zul je door de haast fouten kunnen maken. Bekijk de volgende tips om je verhuizing succesvol te maken.
Bij het krijgen van de sleutel kun je gaan beginnen zoals een kip zonder kop, maar je kunt ook van te voren een checklist maken. Hierdoor maak je een overzicht met de werkzaamheden. Wat wordt er gedaan, wie komt er helpen, wat moet ik nog doen en moeten er spullen gehaald worden? Maak een overzicht zodat je niks vergeet en af kan strepen wat gedaan is.
Tip: maak online gratis een checklist!
Het is belangrijk om het adres door te geven aan leveranciers. Vergelijk verschillende leveranciers en spreek vroegtijdig een datum af. Mocht je dit te laat doen, dan kun je wel verhuizen maar geen gebruik maken van de elementen. Doe dit voor gas, water, licht, internet en televisie. Dit zijn vaak de belangrijkste contracten. Mocht je verhuizen naar een nieuwbouwwijk, dan kun je aan de projectontwikkelaar vragen of er al regelingen zijn gemaakt. Het komt wel eens voor dat internetkabels of dergelijke al gelegd zijn. Dan hoef je dit niet meer te regelen.
Loop langs de gemeente en laat je adres omzetten. Geef een datum door van verhuizing en dan wordt de registratie ook omgezet op die dag. Brieven en dergelijke ontvang je dan ook direct op het juiste adres en het is belangrijk voor jouw BRP. Geef deze ook door aan de belastingdienst en verzekeraars. Mochten organisaties werken via de BRP, dan wordt dit automatisch doorgevoerd.
Maak een overzicht voor alle verzekeringen die je nog hebt of nodig hebt. Denk hierbij aan opstal en inboedelverzekering. Het is ook verstandig om hier het nieuwe adres aan door te geven. In sommige gevallen kunnen ze de verzekering omzetten en anders dien je een nieuwe af te sluiten.
Tip: je kunt je ook verzekeren tijdens de verhuizing!
Wanneer je verhuist naar een ander dorp of stad, is het in meeste gevallen handig om van huisarts en tandarts te veranderen. Mocht het in de buurt liggen, dan kun je er ook voor kiezen om dit niet te doen, al is de huisarts in het dorp vaak eenvoudiger te bereiken m.b.t. afstand.
Moet er nog geklust worden? Als je de sleutel krijgt, is het vaak handig als je direct kunt beginnen. Zorg dat je de spullen klaar hebt liggen, zodat je vooruit kan en ook de mensen die je hebt geregeld. Vaak staan er mensen klaar die jou wel willen helpen met klussen. Hoe meer handen, hoe sneller je klaar bent met klussen.
Wanneer je gaat verhuizen is het altijd handig om wat extra handen te gebruiken. Je kunt voor een professioneel verhuisteam kiezen, maar je vrienden zijn ook wel handig in het sjouwen van dozen. Na een dagje met je naasten verhuizen is altijd zeer plezierig, maar je zult wel moeten afsluiten met een heerlijke pot bier.
Tip: Organiseer een barbecue en leg het bier koud voor de mensen die jou hebben geholpen!
Als alle dozen in de woning is geplaatst, is het tijd om al jouw verzamelingen uit te pakken. Voordat je begint is het slim om de kamerindeling te doen, kasten neer te zetten en dergelijke. Zo kun je direct de spullen op de juiste plek zetten, zonder dat je ze meerdere keren moet verplaatsen. Zorg overigens ook bij het inpakken dat je sommige dingen beter kunt weggooien of verkopen. Bekijk hier goede verpakkingsmaterialen die je kunt gebruiken als dozen.
Onthoud altijd goed dat je niet alleen bent. Naast een eventuele partner, kun je altijd terugvallen op vrienden en familie. Mochten deze er niet zijn, dan kun je altijd hulp inschakelen van een vakman. Een vakman kan ideaal zijn om klusjes te doen. Denk aan het stukadoren, schilderen of de tuin doen.